Decemberutmaning - Dag 30 – Ett sista ögonblick!

2010-12-30 @ 08:00:00 / Dear Diary / Direktlänk
Hahahaha det är mycket ögonblick i utmaningen. Sist bjöd vi på maten från vår kryssning som ett ögonblick och denna gången bjuder vi på ett annat ögonblick som utspelade sig vid pyramiderna i Egypten!

Vi hade egentid och lallade runt pyramiderna och roade oss med att fota och filma allt det magiska kring pyramiderna.
Plötsligt kommer det fram en egyptier och tar Minis keps och "rullar in" Minis huvud i sin turban. Detta skedde superfort så vi hann knappt reagera på vad som hände!

Sedan envisades han om att han skulle fota oss på ett speciellt sätt (att det ser ut som om vi håller på pyramiderna) och vi låter er bedömma om han gjorde ett bra jobb...

Hahhaha... not!
Men ögonblicket slutar inte där... nejdå snarare tvärt om, det börjar här!
Den egyptiska mannen ville att vi skulle sätta oss på en kamel som låg ner och han LOVADE att kamelen inte skulle resa sig upp. Annika är ju så dundernaiv så innan Mini visste ordet av var hon redan uppe på kamelen. Mini VÄGRADE hoppa upp även om de tjatade.
Vips så gör de att kamelen reser sig upp...

Nu själva kråksången... Den egyptiska mannen säger att det kommer att kosta oss 300:-Euro för att de ska lägga kamelen ner så jag kan komma av!!!
Mini började dividera med dom att vi inte hade pengar och samtidigt så blev vi oerhört stressade för vi visste att vi var försenade till att träffa resten av vår grupp!

De höll fast vid att det kostar 300:-EURO och vi blev mer och mer stressade. Annika drog slutsatsen att nu måste hon eventuellt hoppa ner från kamelen när den står upp!

Efter mycket om och men (innefattandes hot gällande turistpoliser) så fick Annika slutligen komma ner och vi sprang tillbaka till gruppen. När vi kommer fram säger guiden att det absolut viktigaste är att inte hoppa upp på kameler här för då händer... just det som hände oss :)

Visst... man borde förutsett det eller hur?! Annika kan vara så naiv ibland och vi var ju trots allt turister. Dessutom så var det ett ögonblick som vi inte glömmer och som vi nu kunde dela med oss till er :)

Ett tips... Sätt er inte på kamelerna kring pyramiderna!!!! (de som är nere vid pyramiderna)

Kommentarer
Ingrid

haha ja det var första tanken när jag började läsa, han kommer försöka lura dem på pengar! usch för såna som utnyttjar turister på det sättet :/ Skönt att det löste sig för er!

2010-12-30 @ 09:55:59
URL: http://p0llys.blogg.se/
Elena

Haha, vad roligt. :)

2010-12-30 @ 10:17:48
URL: http://ellisono.blogg.se/
Sofia

Sjukt! Är så trist med ställen som har blivit såna turistfällor.

2010-12-30 @ 11:03:31
URL: http://www.intheheadofs.se/
Jennü

Detta hände mig och min mamma när vi var i Turkiet också! Vi var på ett stort spa med pool och allt, och vi hade fått en "guide"/kille som visade oss runt vad man kunde göra där. Vi hade också fått armband allihop(jag, mamma, mammas sambo och min syster) som guiden sa att vi kunde visa upp ifall vi ville göra nåt på spaet som vi inte hade pengar till just då, så kunde man visa upp armbandet så satte personalen upp det man skulle göra på en slags nota. När vi gick ut till poolen på baksidan såg jag att det var några kameler borta vid ett sånt här typ palmtak som man kan få skydd från solen av. I alla fall så frågade jag mamma om jag fick gå dit(då var jag 10 år) och hon sa att ja, jag fick gå dit, bara jag inte gick så nära kamelerna(hon var väl rädd att dom typ skulle attackera mig eller nåt:P). Hur som helst gick jag dit och såg att dom hade två vuxna kameler OCH en liten bebiskamel! Dessa var alltså på spaets egendom och mark. Det stod några män framför kamelerna som förmodligen rådde om dom. I alla fall stod jag och mamma där och kollade på och tog kort på kamelerna, sen började en av männen(på engelska) säga att vi skulle ställa oss bredvid kamelerna så kunde han ta ett kort. Vi gjorde som han sa och han tog kort på oss när vi stod vid kamelerna. Sen sa han att vi skulle sätta oss på kamelen. Mamma frågade om det skulle kosta men han sa bara "no no, take a picture, take a picture". Så vi satte oss på en av vuxenkamelerna. Mannen tog kort och sen helt plötsligt ställde sig kamelen upp! Mamma sa att vi inte hade betalat för nån ridtur, men mannen började gå med kamelen mot spaets framsida där entrén var, och fortsatte upprepa "take a picture, take a picture" medan han stannade kamelen emellanåt och tog bilder. Mamma slutade protestera då mannen bara sa samma sak om och om igen. Efter en stund ledde han tillbaka kamelen till gräsplätten där hans "jobbarkompisar" och de andra två kamelerna var. Sen fick vi kliva av och fick tillbaka kameran. Sen började han prata om att han skulle ha betalt för att vi hade fått rida på kamelen! Mamma sa att vi inte hade bett om att få rida, utan att han hade sagt att vi skulle sätta oss på den och att han bara skulle ta en bild. Men mannen fortsatte kräva pengar(jag minns inte hur mycket det var) och mamma vägrade betala. Vi gick och pratade med guiden vi hade fått den dagen och han sa att det här hade hänt förut och att vi inte skulle betala. Han sa även att dessa män inte var några de hade hyrt dit eller liknande utan att de bara hade kommit dit för att tjäna pengar. Spaet hade inget med dom att göra. Sen gick han och pratade med dom och vi behövde inte betala nåt(vilket vi ändå inte hade gjort).

Jag kommer lägga upp bilder på min blogg sen ifall du/ni vill kolla:) det blir nog nån gång efter nyår:)

2010-12-30 @ 20:27:32
URL: http://jennuslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Annika & Mini / Bloggdesign: Therese 'Tescho' Tjernström

Blogvertiser