Virginia Andrews - femologi, eller vad det nu är!

2009-08-31 @ 18:14:34 / Ljudböcker / Direktlänk

Ifall det finns någon som missat detta, kanske de nya läsarna (VÄLKOMNA) så är jag ipodberoende och lyssnar väldigt, väldigt mycket på ljudböcker.

En vacker dag ska jag skriva upp alla böcker som jag lyssnat på (om det går att komma ihåg) men varför inte mjukstarta?!

När jag var liten (eller yngre) så läste Katta alltid Sidney Sheldon och Danielle Steel. Jag ville inte vara sämre så jag började samla på Virginia Andrews böcker.
Jag har nog läst alla böcker som hon har skrivit och jag kom ihåg att jag tyckte att de var bra.
Minnet sträckte sig dock bara till att jag kom ihåg syskon som var instängda på en vind i ett hus.

Blev superglad när jag hittade dessa som ljudböcker!!!
Nu är jag tyvärr på den sista boken och jag kan nog faktiskt rekommendera dessa (framförallt första boken)



De fyra syskonen - Cathy, Christopher och tvillingarna Carrie & Cory - har ett lyckligt barndom till den dag deras far dör i en bilolycka. Då förändras allt och de tvingas leva inspärrade uppe på en vind där de endast kan drömma om sitt tidigare så idylliska och perfekta liv med älskade och omtänksamma föräldrar.
Modern Corinne, som barnen alltid trott var den perfekta modern, är nu penningsgirig.
Barnens enda ljus punkt i deras tillvaro är att de fyra är tillsammans och att de har en vindsträdgård, där de tillbringar det mesta av tiden under dygnet.

Syskonen Chris, Cathy och Carrie lyckas rymma från sin mor och mormor. Det är de två som har hållit syskonen inspärrade på en vind i mer än tre år! Och bakom detta ruskiga beteende finns galenskap, penningbegär och religiös fanatism. De båda kvinnorna har också försökt förgifta barnen med arsenik, men de har lyckats stå emot förutom Carries tvillingbror Cory.
De får bo hos en läkare som tror på deras fantastiska berättelse. Chris börjar studera medicin och Cathy dansar balett och engageras av en framgångsrik trupp. Hon är flitigt omsvärmad och uppvaktad men förutom av dansen upptas alla hennes tankar av att ta hämnd på modern.



Den nioårige Bart känner att han inte riktigt hör ihop med resten av familjen mamma Cathy, styvfar Chris och den äldre brodern Jory. Han sitter gärna för sig själv och drömmer och har inte några kamrater. Men när det förfallna grannhuset börjar rustas upp och en gammal beslöjad dam flyttar in får han en ny familj. Han skäms bort, pysslas om och han förändras
    Cathy och Chris står handfallna inför den förvandlade pojken men anar vem det är som satt underliga ider i hans huvud. 
   


Jory gifter sig med sin ungdomskärlek Melodie. Tillsammans blir de ett berömt och framgångsrikt balettpar.
Bart är den som en dag kommer att ärva släktens alla rikedomar, inklusive det återuppbyggda Foxworth Hall.



Olivia är ung och oskyldig när hon kommer till Foxworth Hall som nygift med Malcolm Foxworth och hon tror att allt grått i livet kommer att förbytas till blått- den färg som himlen och Malcolms ögon har. Men det stora gamla huset är dystert och mörkt, där finns hemliga rum med djupa skuggor. Olivia känner hur ondska och svartsjuka sprider sig och hotar hennes tre barn: två pojkar och en flicka. Dottern Corinne växer upp till en mycket vacker flicka, men hon bär på en hemlighet som familjen gör allt för att dölja. Hon drabbas av en förtärande passion som vänder uppochner på hela hennes tillvaro.

Snuvade lite texter från boktipset, men som sagt!

Böckerna är faktiskt "lyssningsvärda"





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Annika & Mini / Bloggdesign: Therese 'Tescho' Tjernström

Blogvertiser